»
1

ЩО НОВОГОЗакон про спрощену систему прийнято повторно (із пропозиціями Президента)! СГДУ п'ятницю, 4 жовтня, депутати повторно проголосували за проект закону про внесення змін до Подакового кодексу України щодо спрощеної системи оподаткування.У тексті проекту, за який голосували, враховано правки, внесені Президентом України.Нагадаємо, що Президент погодився підписати документ за умови вилучення абзацу 2 пп. 15 п. 1 розділу I цього Закону. Зазначеною нормою передбачалося запровадження нульової ставки ПДВ на операції з експорту зернових та технічних культур сільгосппідприємствами-виробниками та підприємствами, які безпосередньо придбали такі зернові культури у сільгосппідприємств-виробників.Тепер знов чекаємо на підписання закону Президентом та опублікування остаточного тексту закону, що вирішує долю спрощеної системи оподаткування.________________________________________Податковий агент самостійно визначає та нараховує ПДФО! Податковим агентам з ПДФОДПСУ зазначає, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника включається дохід, отриманий ним як додаткове благо у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів, визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни товарів, індивідуально призначеної для такого платника .При цьому ДПС нагадує, що додаткові блага — це кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачується платникові податку податковим агентом, якщо такий дохід не є зарплатою і не пов'язаний з виконанням обов'язків трудового найму або не є винагородою за цивільно-правовими договорами, укладеними з таким платником податку.Якщо додаткові блага надаються у негрошовій формі, сума податку об'єкта оподаткування обчислюється за правилами, визначеними п. 164.5 ПКУ.Подарунком можуть бути рухомі речі, в т. ч. гроші та ЦП, а також нерухомі речі, майнові права, якими дарувальник володіє або які можуть виникнути у нього в майбутньому.Разом із тим пп. 165.1.39 ПКУ встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника не включається вартість дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань), якщо їх вартість не перевищує 50% однієї мінімальної зарплати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року (у 2011 р. — 470,50 грн), за винятком грошових виплат у будь-якій сумі.Отже, податковий агент самостійно визначає нарахування (виплати) видів доходів та нараховує (перераховує) ПДФО з цих доходів відповідно до законодавства.________________________________________Небезпечні відходи у складі побутових збирають та сортують окремо від інших! Платникам екоподаткуВідповідно до Правил експлуатації полігонів побутових відходів на кожному полігоні побутових відходів повинні бути контрольно-пропускний пункт і автомобільні ваги для обліку кількості всіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів.Організації, які експлуатують полігони твердих побутових відходів, ведуть облік відповідної маси по-бутових та інших відходів, що надходять на полігони ТПВ.При операціях поводження з побутовими відходами слід враховувати необхідність виконання вимог щодо поводження з небезпечними побутовими відходами, викладених у ст. 351 Закону «Про відходи». А саме: «Небезпечні відходи у складі побутових відходів збираються окремо від інших видів побутових відходів, а також повинні відокремлюватися на етапі збирання чи сортування і передаватися спеціалізованим підприємствам, які отримали ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами».Якщо ігнорувати вищезазначені вимоги і не вилучати небезпечні відходи у складі побутових, ці відходи можуть бути віднесені до інших класів небезпеки.________________________________________Ставки податку, встановлені за забруднення повітря! Платникам екоподаткуДержавна податкова адміністрація України нагадує, що п. 243.1 ПКУ встановлено ставки податку у гривнях за тонну залежно від назви забруднюючої речовини.Ставки податку за викиди в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення забруднюючих речовин (сполук), на які встановлено клас небезпечності, встановлено у гривнях за тонну залежно від класу небезпечності.Для забруднюючих речовин (сполук), на які не встановлено клас небезпечності (крім двоокису вуглецю), ставки податку застосовуються залежно від установлених орієнтовно безпечних рівнів впливу таких речовин (сполук) на атмосферне повітря населених пунктів у гривнях за тонну.Так, при орієнтовно безпечному рівні впливу речовин (сполук):— меншому за 0,0001 мг/м3 встановлено ставку податку 367612 грн/т;— 0001 — 0,001 (включно) мг/м3 — 31497 грн/т;— 0,001 — 0,01 (включно) мг/м3 — 4351 грн/т;— 0,01 — 0,1 (включно) мг/м3 — 1221 грн/т;— 0,1 — більше 10 мг/м3 — 46 грн/т.Ставка податку за викиди двоокису вуглецю становить 0,2 грн за 1 тонну.Для забруднюючих речовин (сполук), на які не встановлено клас небезпечності та орієнтовно безпечний рівень впливу (крім двоокису вуглецю), ставки податку встановлюються як за викиди забруднюючих речовин I класу небезпечності згідно з п. 243.2 ст. 243 ПКУ (п. 243.5 ст. 243 ПКУ).________________________________________Видано Методрекомендації щодо окремих питань, пов'язаних із реєстрацією особи як платника ПДВ! Платникам ПДВДПС повідомила, що якщо особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, не подала до органу ДПС реєстраційну заяву платника ПДВ за формою №1-ПДВ або подала її з порушенням строку, то обов'язок нарахування та сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість у такої особи виникає з дня, наступного за граничним днем, який встановлено для подання заяви. Тобто цей обов'язок виникає з 11-го числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсяг оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 300 тис. грн.________________________________________Необхідність заміни свідоцтва про держреєстрацію випискою з ЄДР не передбачена! Фізичним особам — підприємцямДержавна реєстраційна служба України повідомила, що Законом №3205 не передбачена необхідність заміни свідоцтва про держреєстрацію випискою або витягом з Єдиного державного реєстру. Також не встановлена заборона або термін використання фізичною особою — підприємцем свідоцтва про державну реєстрацію, що є у нього.________________________________________При виявленні недоплати до лікарняного слід здійснити доплати! Страховикам у ФСС з ТВПЗ урахуванням роз'яснення Мінсоцполітики (щодо права добровільно застрахованих осіб на отримання матзабезпечення за рахунок коштів Фонду та порядку розрахунку їм допомоги з тимчасової непрацездатності, вагітності і пологів), ФСС з ТВП рекомендовано вжити таких заходів:1) у разі виявлення сум недоплати до наданої з 01.01.2011 р. допомоги з тимчасової непрацездатності, вагітності і пологів та з метою забезпечення отримання добровільно застрахованими особами матзабезпечення у повному обсязі здійснити відповідні доплати;2) у разі виявлення сум переплати до наданої допомоги з 01.01.2011 р. повідомити таких осіб про добровільне повернення у місячний термін надміру отриманих коштів Фонду;3) до 09.12.2011 р. надати інформацію Виконавчій дирекції Фонду за сумами переплати та недоплати станом на 05.12.2011 р., а також зазначити причини неповернення застрахованими особами сум надміру отриманих коштів Фонду та причини нездійснення необхідних доплат до раніше наданої допомоги;4) у разі відмови добровільно застрахованої особи повернути надміру отримані кошти Фонду вирішити спір у судовому порядку.________________________________________ПФУ не траплялися колізії в застосуванні Закону про ЄСВ! Платникам ЄСВМінсоцполітики наголошує, що згідно із Законом «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» його дія поширюється на відносини, що виникають під час здійснення діяльності, пов'язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або у частині, що не суперечить йому.За даними ПФУ, наразі не виявлено випадків прийняття органами ПФУ рішень, за якими певна норма закону чи іншого нормативно-правового акта припускає неоднозначне трактування прав та обов'язків платників страхових внесків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення як на користь платника, так і контролюючого органу.Разом із тим реалізація цих заходів, зокрема, забезпечується створеною системою оскарження рішень про застосування фінсанкцій та узгодження вимог про сплату боргу відповідно до Порядку розгляду органами ПФУ скарг на рішення про накладення штрафу. Це також стосується нарахування пені та заяв платників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. №22-7.________________________________________ДМСУ роз'яснила заповнення гр. 47 ВМД та гр. «В» тимчасової декларації та ВМД! Суб’єктам ЗЕДУ разі декларування товарів у митному режимі тимчасового ввезення із застосуванням часткового умовного звільнення від оподаткування ПДВ у гр. 47 ВМД нараховують у двох рядках:1) у першому рядку — ПДВ, який підлягав би сплаті у разі випуску товарів у вільний обіг відповідно до митного режиму імпорту («28» код способу розрахунку);2) у другому рядку — ПДВ, що підлягає сплаті при частковому умовному звільненні від оподаткування («01» код способу розрахунку), за передбачуваний строк тимчасового ввезення.У разі продовження строку тимчасового ввезення зазначених товарів дані про суму ПДВ, нараховану та сплачену на період такого продовження, відображають відповідно до Порядку відображення відомостей про доплату (повернення) сум митних платежів і відкоригованих фактичних відомостей про товари, які стали відомі після закінчення митного оформлення (наказ ДМСУ від 25.09.2008 р. №1045).При припиненні дії режиму тимчасового ввезення з частковим умовним звільненням від оподаткування та випуску товарів у вільний обіг або передачі у користування іншій особі ПДВ сплачують в обсязі, передбаченому для ввезення товарів на територію України у митному режимі імпорту, за мінусом суми вже сплаченого на підставі часткового умовного звільнення від ПДВ.________________________________________Оплата праці працівників бюджетної сфери! Працівникам бюджетної сфериДепартамент зарплати та умов праці наголошує, що з прийняттям 11.05.2011 р. постанови КМУ №524 з 1 липня, 1 жовтня і 1 грудня 2011 р. посадові оклади (тарифні ставки) працівників установлюються, відповідно, у таких розмірах:першого тарифного розряду — 960, 985 і 1004 грн;другого тарифного розряду — 965, 990 і 1009 грн;третього тарифного розряду — 975, 1000 і 1019 грн;четвертого тарифного розряду — 985, 1010 і 1029 грн;п'ятого тарифного розряду — 995, 1020 і 1039 грн;шостого тарифного розряду — 1005, 1030 і 1049 грн.Тобто з 01.07.2011 р. диференційовано посадові оклади працівників від 1 до 6 тарифних розрядів, які з грудня 2008 р. через відсутність коштів установлювалися в однакових розмірах на рівні мінімальної зарплати.Посадові оклади працівника сьомого тарифного розряду встановлюються у таких розмірах: з 1 липня 2011 р. — 1015 грн, з 1 жовтня — 1040 гривень.Iз 1 грудня 2011 р. посадовий оклад працівника сьомого тарифного розряду розраховуватиметься виходячи з посадового окладу працівника першого тарифного розряду та тарифного коефіцієнта, передбаченого для 7-го тарифного розряду, і становитиме 1084 грн.________________________________________Грошова оцінка земельної ділянки не впливає на визначення її вартості! Покупцям земельних ділянокДержземагентство роз'яснило, що при продажу (викупі) земельної ділянки із земель державної та комунальної власності вартість земельної ділянки визначається за її експертною грошовою оцінкою.Своєю чергою, нормативна грошова оцінка земельної ділянки не впливає на визначення вартості земельної ділянки при проведенні експертної грошової ________________________________________Обсяг операцій — не єдина умова реєстрації платником ПДВ! ГосптовариствамРеєстрація особи як платника ПДВ за добровільним рішенням відбувається шляхом подання до ДПС за своїм місцезнаходженням реєстраційної заяви платника ПДВ за ф. №1-ПДВ.Особа, статутний капітал або балансова вартість активів (ОЗ, НМА, запасів) якої перевищує 300 тис. грн та яка не є платником ПДВ відповідно до п. 181.1 ПКУ (обов'язкова реєстрація), може добровільно зареєструватися незалежно від обсягу здійснених нею оподатковуваних операцій.Вкладами учасників та засновників госптовариства можуть бути будинки, споруди, обладнання та інші матеріальні цінності, ЦП, права користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будинками, спорудами, а також інші майнові права. Вклад, оцінений у гривнях, становить частку учасника та засновника у статутному капіталі товариства. Порядок оцінки вкладів визначається в установчих документах госптовариства, якщо інше не передбачено законом (частини 1 та 2 ст. 86 ГКУ).При цьому статутний капітал ТзОВ підлягає сплаті учасниками товариства до закінчення першого року з дня держреєстрації товариства (ч. 3 ст. 144 ЦКУ).ДПС наголошує, що забороняється використовувати для формування статутного (складеного) капіталу товариства бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу, векселі, майно державних (комунальних) підприємств, яке відповідно до закону (рішення органу місцевого самоврядування) не підлягає приватизації, та майно, що перебуває в оперативному управлінні бюджетних установ, якщо інше не передбачено законом (ч. 3 ст. 86 ГКУ).Водночас слід зазначити, що фінансове становище засновників-юросіб щодо їхньої спроможності здійснити відповідні внески до статутного капіталу госптовариства у випадках, передбачених законом, має бути перевірене незалежним аудитором у встановленому порядку. Майнове становище засновників-громадян має бути підтверджене довідкою органу ДПС про подану декларацію про майнове становище і доходи (податкову декларацію), завіреною відповідним податковим органом (ч. 3 ст. 86 ГКУ).Законі №8892 з самого початку і до 2010 р. без змін був п. 3.4, у якому зазначалося: «При нарахуванні доходів у будь-яких негрошових формах об'єкт оподаткування визначається як вартість такого нарахування, визначена за звичайними цінами, помножена на коефіцієнт, який розраховується за такою формулою:К = 100 : (100 - Сп), де:К — коефіцієнт;Сп — ставка податку, встановлена для таких доходів на момент такого нарахування».1 Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».2 Закон України від 22.05.2003 р. №889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб».У цьому ж пункті 3.4 зазначалося: «Така сама сума є базою для нарахування збору до Пенсійного фонду України та внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування».Отже, до 31.12.2010 р., коли працедавець виплачував працівникові частину зарплати у негрошовій формі, він не тільки утримував ПДФО із суми такої частини зарплати, збільшеної на коефіцієнт, установлений п. 3.4. Закону №889, а і внески до ПФУ та решти фондів — ФСС з ТВП, ФНВ, ФЗ — нараховував і утримував із такої збільшеної суми.Потім Законом України від 08.07.2010 р. №2464-VI до п. 3.4 Закону №889 було внесено зміни і останнє речення було замінено: «Така сама сума є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування». Таким чином законодавці, вочевидь, перестраховувалися: якщо ПКУ не діятиме з часу дії Закону про ЄСВ, то така зміна роз'яснить працедавцям, як слід нараховувати ЄСВ із доходу фізосіб, наданого натурою. Але ця зміна у Законі №889 так і не була використана. З 01.01.2011 р. одночасно втратив чинність Закон №889 і набрали чинності ПКУ і Закон про ЄСВ.До розділу IV ПКУ також було перенесено норму щодо застосування «натурального» коефіцієнта, а саме до п. 164.5 ПКУ. Але точка зору законодавців змінилася. Про базу нарахування ЄСВ в ній немає ані слова. Немає відповідної норми і в Законі про ЄСВ.Отже, як слушно роз'ясняють фахівці ПФУ, застосування підвищувального коефіцієнта Законом про ЄСВ не передбачене. I обчислення ЄСВ здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону про ЄСВ нараховується ЄСВ.Приклад Підприємство у листопаді 2011 р. вирішило видати працівникові частину зарплати натурою. Оплата праці працівника за окладом становить 1500,00 грн, у тому числі собівартість продукції, якою видається зарплата, 360,00 грн1.Нарахування ЄСВ відбуватиметься так. Загальномісячний дохід працівника у вигляді зарплати становить 1500,00 грн. Таким чином, база нарахування ЄСВ також 1500,00 грн. Ставка нарахування ЄСВ — 36,77% (умовно). Отже, нарахувати ЄСВ за рахунок підприємства слід так: 1500,00 х 36,77% = 551,55 грн. Утримати ЄСВ з працівника слід: 1500,00 х 3,6% = 54,00 грн.Утримання ПДФО відбуватиметься так. Загальномісячний дохід працівника у вигляді зарплати становить 1500,00 грн. Але база нарахування ПДФО 1500,00 - 360,00 + 360,00 х 1,176471 = 1563,53 грн. Ставка оподаткування, згідно із п. 167.1 ПКУ, в межах 9410,00 грн — 15%. Але слід враховувати і зменшення доходу з метою оподаткування на суму утриманого з нього ЄСВ, згідно з п. 164.6 ПКУ. Отже, ПДФО утримуватиметься так: (1563,53 - 54,00) х 15% = 226,43 грн.Як відобразиться в таблиці 6 додатка 4 до Порядку 22-22 виплата зарплати натурою, див. зразок.1 Відповідно до ст. 23 Закону України «Про оплату праці» зарплата натурою може видаватись як виняток у розмірі, не більшому 30% зарплати, нарахованої за місяць. Ця стаття містить ще низку обмежень щодо порядку виплати такої зарплати, зокрема щодо того, що її можливість повинна бути передбачена у колективному договорі підприємства і що видаватися вона може тільки певними видами матеріальних цінностей та за ціною, не вищою за ціну придбання. Але це, а також бухгалтерський та податковий облік такої операції, — тема для окремої статті, яка незабаром обов'язково з'явиться в нашому виданні. Зараз ми розглядаємо спрощений варіант виплати зарплати натурою, підкреслюючи лише ті нюанси, які стосуються коментованого листа.2 Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. №22-2.ЗразокФрагмент заповнення таблиці 6 додатка 4 до Порядку №22-2 Зняття з валютного контролю при оформленні ЕВМДЯк ми вже зазначали, така проблема виникає у тих підприємств, які допущені до електронного декларування товарів та включені до Реєстру підприємств, допущених до електронного декларування згідно з наказами Держмитслужби від 31.05.2011 р. №453 і від 31.05.2011 р. №454. Нагадаємо, що добровільне вилучення підприємства зі згаданого Реєстру не передбачене і здійснюється воно лише у разі припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця) (п. 6 розділу III Умов електронного декларування1 та див. лист ДМСУ від 28.10.2011 р. №11.1/7-12.2/14840-ЕП у «ДК» №46/2011).Отже, у чому проблема? Відповідно до Iнструкції №1362 одним із документів, що використовується уповноваженими банками як для здійснення контролю за експортними, імпортними операціями резидентів, так і для зняття з такого обліку, є копія оформленої ВМД.1 Наказ Держмитслужби від 17.03.2011 р. №216.2 Постанова Правління НБУ від 24.03.99 р. №136 «Про затвердження Iнструкції про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями».ДМСУ неодноразово надсилала звернення до НБУ щодо узгодження питань забезпечення зняття з контролю експортних (імпортних) операцій суб'єктів ЗЕД відповідно до Iнструкції №136 і проведення операцій з купівлі та обміну валюти відповідно до норм постанови Правління НБУ від 10.08.2005 р. №281 при електронному декларуванні. Останнім часом НБУ не раз дозволяв собі врегульовувати певні неузгодженості у своїх нормативних актах листами та порадами, наданими заявами чи телеграмами.Наразі маємо коментований лист НБУ від 27.10.2011 р. №28-311/4438-12843 (див. у «ДК» №46/2011), яким ситуацію з електронним декларуванням запропоновано вирішити таким чином. До прийняття Національним банком України змін до Iнструкції №136 відповідні експортні, імпортні операції резидентів можуть бути зняті з контролю, зокрема, на підставі письмового повідомлення податкового органу про відсутність порушень законодавчо встановлених строків розрахунків за імпортною операцією резидента, про які банком надавалася інформація цьому податковому органу згідно з пунктом 5.9 розділу 5 Iнструкції №136. Нагадаємо, що зазначено в п. 5.9: «...Банк надає податковим органам інформацію про виявлені у звітному місяці факти порушень згідно з додатком 2 у разі ненадходження в законодавчо встановлені строки (або строки, визначені в висновках) виручки, товарів». Тобто банк попередньо все-таки повідомлятиме про порушення, якого фактично може насправді й не бути.Тому декларантам варто скористатися вимогами пункту 4 розділу VI Порядку здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, які декларуються з поданням ВМД та документів контролю за переміщенням товарів (попереднього повідомлення та попередньої митної декларації) в електронному вигляді, затвердженого наказом Держмитслужби від 26.09.2007 р. №800, та в кожному випадку митного контролю за ЕВМД звертатися до митного органу по засвідчення копій ЕВМД на папері (див. лист ДМСУ від 01.08.2011 р. №12/2-12.2/1064-ЕП). В такому разі виконати вимоги Iнструкції №136 та зняти з контролю експортно-імпортні операції можна буде у звичайному режимі без зайвих проблем.Нарахування ПДВ — з дати, зазначеної у свідоцтвіНове підприємство — не платник ПДВ отримує в червні 400000 грн авансу. Чи треба на 100000 грн перевищення нараховувати ПЗ з ПДВ? До отримання свідоцтва платника ПДВ, чи треба на суми, що надходять на рахунок, нараховувати та сплачувати ПДВ до бюджету?Обов'язок щодо реєстрації платником ПДВ виникає в особи, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. грн (без урахування ПДВ). Тому справді новозареєстрована особа, яка не була платником ПДВ, за умовами, наведеними у запитанні, підпадає під обов'язкову реєстрацію. На суму перевищення нараховувати ПЗ з ПДВ особі до моменту реєстрації платником податку не треба. Відповідно до п. 183.2 ПКУ, як тільки особа перевищила граничну суму у 300 тис. грн, вона повинна не пізніше 10 числа наступного місяця подати до органу ДПС за своїм місцезнаходженням реєстраційну заяву платника ПДВ за встановленою формою №1-ПДВ (додаток 1 до Положення №9781). У рядку 16 реєстраційної заяви зазначається причина такої реєстрації.Як було раніше (до 06.08.2011 р.), до внесення змін Законом №36092 (див. також коментарі у «ДК» №33/2011 і №38/2011) до п. 183.10 ПКУ, будь-яка особа, що підлягала обов'язковій реєстрації платником ПДВ, вважалася платником податку з першого числа місяця, що наставав за місяцем перевищення суми у 300 тис. грн. А це означало, якщо, наприклад, новозареєстрованою особою у червні на поточний рахунок отримано аванс 400 тис. грн, така особа була зобов'язана подати реєстраційну заяву платника ПДВ не пізніше 10 липня. Але починаючи з 1 липня всі операції з постачання товарів/послуг підлягали обкладенню ПДВ. Відповідно у такої особи до моменту реєстрації платником ПДВ не було права на ПК з ПДВ, але з усіх здійснених операцій виникали податкові зобов'язання.1 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене Наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. №978.2 Закон України від 07.07.2011 р. №3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України».Як стало (після 06.08.2011 р.) — тепер оновленим п. 183.10 ПКУ вилучено фіскальну умову щодо першого числа місяця. Оновлений пункт звучить так: «будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку і у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до органу державної податкової служби реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування». Тобто для підприємства важливо вчасно подати заяву. Відповідно ПЗ в особи, що підлягає обов'язковій реєстрації, виникатимуть у наступному місяці після місяця, в якому досягнуто перевищення, але тільки з дати, зазначеної у Свідоцтві. Але у Положенні №978, яке не враховує змінений п. 183.10 ПКУ, залишилась умова, яка стосується першого числа місяця (див. п. 5.2 розділу III Положення №978). У листі ДПСУ від 01.11.2011 р. №4800/7/15-3317 сказано: «якщо особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, не подала до органу державної податкової служби Заяву або подала її з порушенням строку, встановленого пунктом 183.2 статті 183 розділу V Кодексу, то обов'язок нарахування та сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість у такої особи виникає з дня, наступного за граничним днем, який встановлений для подання Заяви, тобто з 11 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг понад 300 тис. гривень».Пам'ятайте, що ст. 123 ПКУ передбачено відповідальність за ненарахування або несплату податку у разі невчасної реєстрації платником ПДВ.Пальне на підприємстві: від придбання до списанняПодатковий кодекс зняв обмеження щодо списання 50% ПММ на легковий транспорт. Отже, в обліку все значно спростилося — якщо не рахувати того, що у податковому обліку, на жаль, витрати на ПММ відображатимуться у кількох таблицях. Але про все за порядком.Документальне оформлення придбання пальногоПридбавати пальне підприємство може як за перерахунком, так і за готівку. Відпуск пального автозаправними станціями регламентується Iнструкцією №281.За безготівковим розрахунком АЗС відпускає нафтопродукти на підставі договорів, укладених зі споживачами. Якщо підприємство працює за перерахунком, то заправлятися автомобілі можуть:1) за відомостями;2) за талонами;3) за платіжними картками (так званими смарт-картками).Заправляння за відомостямиКількість відпущеного нафтопродукту фіксується у відомості, яка ведеться безпосередньо на АЗС, що підтверджується підписами оператора АЗС та водія (див. зразок 2).Зразок 2Заповнення Відомості на відпуск нафтопродуктів АЗС на підставі відомостей про відпуск нафтопродуктів не рідше одного разу на місяць виписують зведені відомості-рахунки за марками нафтопродуктів та цінами, установленими протягом місяця. У рахунках обов'язково зазначають кількість та загальну вартість відпущених нафтопродуктів, у т. ч. ПДВ.Звіряють розрахунки зі споживачами за відпущені нафтопродукти щомісяця не пізніше п'ятого числа наступного за звітним.Заправляння за талонамиПри такій формі закупівлі підприємство сплачує АЗС аванс на певну кількість пального. На суму авансу видаються талони на ПММ. Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона, проте у ньому обов'язково мають бути його серійний та порядковий номери.Відпуск нафтопродуктів за платіжними карткамиТакий відпуск здійснюють на підставі вимог Закону №2346 та Положення №137, а також інших нормативно-правових актів. Смарт-картками можна скористатися як на території України, так і за кордоном, причому як на АЗС компанії, що випустила таку картку, так і на АЗС іншої компанії, що приймає такі картки до обслуговування. Тобто система у дечому нагадує розрахунки з використанням банківських платіжних карток.Облік пального, отриманого за картками, нічим особливим не вирізняється. При такому виді заправляння АЗС видає водієві чек POS-термінала і товарний чек. Не пізніше 7 числа після звітного періоду підприємство отримає накладну на загальну кількість ПММ за усередненими цінами. Тобто з одного боку, є можливість контролювати водіїв, з іншого — такий вид співпраці із заправними станціями спрощує облік.Смарт-картку варто відобразити на позабалансовому рахунку на зразок обліку довіреностей, наприклад на тому самому субрахунку 08 «Бланки суворого обліку»1.1 Докладніше про облік паливних карток див. статтю «Заправка автомобіля за картками» в «ДК» №30/2007.Списання пальногоСписують паливно-мастильні матеріали за фактом їх використання автомобілем з урахуванням норм витрат. Для списання пального, використаного автомобілями, керуємося Нормами №43. При опрацюванні звітів про списання пального на автонавантажувач чи трактор підприємству слід користуватися Наказом №1561. Хоча нормування витрат пального здійснює здебільшого спеціаліст (механік) з автотранспорту, зазначимо для бухгалтерів, що при користуванні Нормами береться до уваги значна кількість коефіцієнтів, які дають змогу враховувати виконану транспортну роботу, кліматичні, дорожні й інші умови експлуатації.1 Докладно про облік пального, витраченого автонавантажувачем чи трактором, див. у статті «Норми витрат пального для автокарів і тракторів» у «ДК» №45/2011.Норми списання ПММ показано у таблиці 1.Таблиця 1Норми на списання ПММ№ з/п Види норм витрат ПММ Порядок застосування Положення Норм №43 1. Базова лінійна норма (Нs) — на 100 км пробігу Для вантажних автомобілів (крім самоскидів) у спорядженому стані;— для легкових автомобілів та автобусів (повна маса яких не перевищує 3,5 т) та самоскидів — з половиною навантаження;— для автобусів (повна маса яких перевищує 3,5 т) — із повним навантаженням;— для вантажопасажирських автомобілів — у спорядженому стані з половиною маси пасажирів Додатки А та Б2. Норми виконання транспортної роботи (Нw)* Для бортових вантажних автомобілів та сідельних тягачів у складі автопоїздів, автомобілів-фургонів та вантажопасажирських автомобілів, що виконують роботу, яка враховується у тонно-кілометрах.Розраховується у літрах або куб. м на 100 т•км залежно від виду пального П. 1.33. Норми на одну тонну спорядженої маси (Нg) Використовується при перевищенні спорядженої маси автомобіля, причепа або напівпричепа над масою, що використовується для розрахунку лінійної норми.Розраховується у літрах або куб м на 100 т•км залежно від виду пального П. 1.44. Норма на поїздку з вантажем (Нz) на одну поїздку Для автомобілів-самоскидів та автопоїздів зі самоскидними кузовами норми встановлені на одну одиницю рухомого складу на одну поїздку і враховують збільшення витрат пального, пов'язане з маневруванням та виконанням операцій навантаження-розвантаження П. 1.55. Норма на пробіг при виконанні спеціальної роботи (Нsc) — на 100 км Для спеціальних та спеціалізованих автомобілів, що виконують роботи під час руху (снігоочисники, поливомийні тощо) Таблиця Б2 додатка Б6. Норма на роботу спеціального обладнання, установленого на автомобілі (Ноб) Для спеціальних та спеціалізованих автомобілів, що виконують роботи під час стоянки (автокрани, компресорні бурові установки тощо) Таблиця Б1 додатка Б7. Норма на роботу незалежного обігрівача (Нон) Для автомобілів із незалежним обігрівачем. Розраховується на одну годину роботи Додаток Г8. Нормативи витрат мастильних матеріалів (Qн) Розраховується на 100 л пального Додаток В* Гранично допустимі (максимальні) норми залежно від виду пального: бензин — 2,0 л/100 т•км, дизельне пальне — 1,3 л/100 т•км; зріджений нафтовий газ — 2,5 л/100 т•км, стиснений природний газ — 2,0 м3/100 т•км; при газодизельному живленні двигуна — природного газу 1,2 м3/100 т•км і дизельного пального 0,25 л/100 т•км (п. 1, 3 Норм №43).Крім бензину, для роботи автотранспорту потрібні мастила (моторні, трансмісійні), котрі списують з розрахунку на 100 л використаного бензину.Трохи про зимові нормиОскільки на порозі зима, нагадаємо, що витрачання пального збільшується при їзді взимку. Зокрема, пп. 3.1.1 Норм №43 передбачено, що норма витрат пального при роботі у зимових умовах підвищується залежно від температури таким чином:від 0°С до -10°С — до 5%;від -10°С до -20°С — від 5% до 10%;від -20°С і нижче — від 10% до 15%.Ці надбавки запроваджують після встановлення протягом не менш як трьох днів на восьму годину ранку температури у певному діапазоні.Власникам автотранспорту слід також пам'ятати, що п. 3.4 Норм №43 дозволяє додаткове споживання пального також у разі тривалого простою автомобіля у зимову та холодну пору року з працюючим двигуном, наприклад при перевезенні спеціальних вантажів, які потребують постійного обігрівання салону (кузова) автомобіля. Одна година простою у такому разі відповідає витраті пального за лінійною нормою на 5 км пробігу автомобіля.Оскільки всі вищевикладені коригуючі коефіцієнти і додаткові витрати пального на роботу автомобілів та обігрівачів салонів залежать від температури повітря, її (температуру) треба відповідним чином документувати. Так, у пп. 3.1.1 Норм №43 сказано, що дані щодо температури повітря повинні бути отримані:1) або у зведеннях територіального підрозділу державної служби гідрометеорології;2) або за результатами власних вимірювань, належних чином задокументованих.Якщо на підприємство придбали авто, норм витрат пального на яке Нормами №43 не передбачено, то потрібно розробити тимчасові норми витрат. Як це зробити, описується у розділі 2 Норм №43. До речі, такі Норми розробляє ДержавтотрансНДIпроект у межах 45 календарних днів.ДП «ДержавтотрансНДIпроект»Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут»Адреса: 03113, м. Київ, пр. Перемоги, 57Iдентифікаційний код за ЄДРПОУ: 01527695Обслуговуючий банк: філія — Головне управління по м. Києву та Київській області ВАТ «Ощадбанк»Поточний рахунок: 260003011057МФО: 322669Iндивідуальний податковий номер: 015276926580Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ: №36085418Тел. приймальні:(+380 44) 456-3030(+380 44) 201-0810факс: (+380 44) 455-6791e-mail: info@insat.org.uawww.insat.org.uaНорми, встановлені таким чином, беруться до уваги контролюючими органами (податковою інспекцією) під час перевірки правомірності віднесення на витрати затрат на пальне.Податковий облік ПММНагадаємо, що з набранням чинності ПКУ правило першої події стосується лише обліку ПДВ. Згідно з п. 198.6 ПКУ, підприємство має право на ПК на підставі отриманої податкової накладної, тобто у момент перерахування коштів на АЗС. Фактично при роботі з однією АЗС за місяць маємо мінімум три документи:1) ПН на суму авансу;2) коригування на ту саму суму авансу;3) ПН на фактично отримані ПММ.Нагадаємо, що при заправлянні за готівку до ПК за чеком без підтвердження податковою накладною можемо включити лише чеки на суму в межах 240,00 грн (тобто ПДВ у межах 40,00 грн за день). Тож водіїв слід забезпечити засвідченими копіями свідоцтва платника ПДВ.Якихось труднощів із відображенням ПК з ПДВ тепер немає. Якщо підприємство використовує транспорт, який відпрацював свій ресурс і відповідно споживає бензин понад норми, надто обережний бухгалтер може сторнувати ПК з ПДВ на суму перевитрат, тобто у декларації з ПДВ нарахувати ПЗ на суму перевитрати. Такі суми відображають у рядку 1 декларації з ПДВ та у додатку Д5 у рядку «Iнші». Бухгалтер, який поважає інтереси працедавця, запропонує скласти наказ, що підтверджує доцільність використання «автоветеранів» та підвищених норм списання ПММ. Це саме стосується і прибутку, і хоча у ПКУ немає посилання на Норми №43, податкова вважає, що понаднормові витрати ніяк не пов'язані з господарською діяльністю, а отже, не можуть бути враховані при розрахунку об'єкта оподаткування згідно з пп. 139.1.1.Отриманий від АЗС «Розрахунок коригування кількісних і вартісних сум до податкової накладної» окрім Реєстру ПН внесемо до рядка 16.1 декларації з ПДВ та до Розрахунку коригування сум податку на додану вартість до податкової декларації з ПДВ (додаток Д1).У Декларації з податку на прибуток витрати на пальне відображатимуть залежно від того, де використовується транспорт, а саме:1) витрати пального на роботу транспорту і механізмів на будмайданчику відобразимо у рядку 05.1 декларації та у додатку СВ;2) витрати пального на роботу транспорту у відділі збуту підприємства покажемо у рядку 06.3 декларації та у додатку ВЗ;3) витрати на заправлення легковика директора знайдуть відображення у рядку 06.2 декларації та в додатку АВ.Бухгалтерський облік ПММХоч матеріальний звіт про витрачання ПММ складає, як правило, не бухгалтер, функції контролю належать саме йому. Основним документом, на

 

M2Q5YWIxNz